به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۲:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب : ۵۲۳۵۲

پایان ظرفیت اکولوژیکی تهران درسال 1375

گروه جامعه: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ظرفیت اکولوژیکی تهران سال 1375 به پایان رسید گفت: میزان استفاده از منابع طبیعی در تهران حدود 7 برابر ظرفیت طبیعی است.
پایان ظرفیت اکولوژیکی تهران درسال 1375
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران به ریاست مهدی چمران با معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در مورد مسایل مشترک دو حوزه در شهر و استان تهران به گفت و گو پرداختند. معصومه ابتکار در این دیدار با اشاره اینکه رد پای اکولوژیک به معنای سنجش میزان بهره برداری از طبیعت است، افزود: مهمترین بحران فعلی محیط زیست، استفاده از منابع طبیعی بیش از توان اکولوژیکی است.

وی با نادرست خواندن الگوی شهرسازی و جمعیتی استان تهران و عدم انطباق آن با شرایط زیستی استان، اظهار کرد: براساس برخی اظهار نظرها، ظرفیت اکولوژیکی تهران سال 1375 به پایان رسید و هر نوع توسعه صنعتی و جمعیتی پس از این سال باید در تهران متوقف می شد. معاون رییس جمهوری با اعلام هشدار نسبت به بحث افزایش جمعیت و جمعیت پذیری در تهران و حومه، گفت: باید به شیوه قانونی، مانع این افزایش جمعیت شد.

ابتکار ادامه داد: البته شورای شهر تهران در این زمینه گام های موثر برداشته است، حتی در شورای شهر سوم طرحی مبتنی بر جدا سازی درآمدهای شهری از فروش پروانه مطرح شده بود زیرا در بیشتر شهرهای موفق دنیا در زمینه پایداری در حوزه ساخت و ساز، دریافت پروانه ساختمانی در ابتدای کار به صورت کاملا رایگان است.

*** حذف هزینه صدور پروانه ساختمان یکی از مهم ترین راهکارهای کاهش جمعیت شهری

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حذف هزینه برای صدور پروانه ساختمان منجر به حذف ارزش افزوده و رانت خواری در این حوزه و در نهایت کاهش ترغیب و تشویق به ساخت و ساز بیشتر به منظور کسب درآمد بیشتر از محل صدور مجوز برای شهرداری ها، همچنین کاهش جمعیت در شهر و حومه شهر خواهد شد. وی با طرح این پیشنهاد که درآمد حاصل از عوارض نوسازی سالیانه به تدریج جایگزین درآمد حاصل از صدور مجوز ساخت و ساز شود، گفت: ما نیز در شورای عالی شهرسازی آماده ایم از طریق قوانین و مقررات حمایتی، پشتیبانی لازم از چنین طرح هایی را به عمل آوریم تا به نقطه ای برسیم که شهرداری هیچ درآمدی از محل صدور پروانه ساختمان نداشته باشد.

*** تشکیل کارگروه ساماندهی تعاونی های مسکن

معاون رییس جمهوری با اشاره به تشکیل کارگروه ساماندهی تعاونی های مسکن نهادهای دولتی، نظامی و وزارتخانه ها به دستور مقام معظم رهبری در استانداری تهران، اظهار کرد: طبیعتا این کارگروه می تواند نقش بسیار مهمی در نظارت بر ساخت و سازها داشته باشد. ابتکار با بیان اینکه چالش های بسیاری در حوزه محیط زیست تهران وجود دارد که جزو دغدغه های اصلی سازمان است؛ افزود: معماری و شهرسازی نیز به دلیل همپوشانی با بسیاری از چالش های زیست محیطی تهران، یکی از همین دغدغه ها است. وی تاکید کرد: ساخت ساختمان هایی سازگار با محیط زیست و طبیعت و کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها از مهمترین دغدغه های سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه معماری و شهرسازی است.

*** شوراها، بهترین نگهبانان توسعه پایدار در شهرها
ابتکار با یادآوری طرح دولت سبز که منجر به کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی، آب و کاغذ در دولت و سازمان ها و نهادهای دولتی خواهد شد، ابراز امیدواری کرد با موفقیت دولت در اجرای این طرح تا حدود 30 درصد از هزینه های دولت در این حوزه ها مدیریت و کاهش یابد. معاون رییس جمهوری از اعضای شورای شهر خواست؛ با فراخوانی اعضای دولت و شهرداری در جلسات رسمی، از آن ها بخواهند، گزارش عملکرد خود در این خصوص را ارایه دهند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به اعتقاد ما شوراها می توانند بهترین نگهبانان توسعه پایدار در شهرها باشند. بنابراین گزارش، در ادامه جلسه مهدی چمران رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران و اعضای این کمیسیون به طرح دیدگاه ها، درخواست ها و دغدغه های خود در این حوزه پرداختند. در ادامه اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران پیشنهاد دادند تفاهم نامه ای میان این کمیسیون و سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه های مشترک امضا شود.
مرجع : ایرنا